درباره ما:

...

دسته بندي مطالب

بايگاني

لينك دوستان

لينك هاي روزانه

به پایگاه اینترنتی ششم خوش آمدید

نوشته : آقااحمدی | در : پانزدهم آذر ۱۳۹۶ |

 

 

 

اطلاعیه ثبت نام کتب درسی 1401-1400

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۰ |

  تقویم زمانی و شيوه سفارش کتاب های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره های تحصیلی

ثبت سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی 1401-1400 تمامی دوره های تحصیلی از طریق سامانه www.irtextbook.ir  یا    irtextbook.com  و برابر جدول تقویم زمانی زیر انجام می شود.

لازم است مدارس ضمن اطلاع رسانی به دانش‌آموزان به شرح جدول تقویم زمانی زیر نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی سال تحصیلی 1401-1400 بر فرض قبولی دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری اقدام نمایند. در صورت عدم موفقیت دانش آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.

شروع ثبت نام از تاریخ 22 فروردین 1400

 

تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی

 

پایه های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم

1400/1/22

1400/3/22

پایه اول ابتدایی

1400/4/6

1400/6/9

پایه های تحصیلی هفتم، دهم

1400/4/6

1400/6/15

اصلاح سفارش

تمامی دوره های تحصیلی

1400/4/12

1400/6/31

توزیع منطقه به مدرسه

دوره ابتدایی

1400/6/1

1400/6/13

دوره اول متوسطه

1400/5/30

1400/6/15

دوره دوم متوسطه نظری

1400/6/1

1400/6/18

دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کارو دانش

1400/6/1

1400/6/25

تمامی دوره های تحصیلی استثنایی

1400/5/30

1400/6/7

توزیع مدرسه به دانش‌آموز

دوره ابتدایی

1400/6/10

1400/7/1

دوره اول متوسطه

دوره دوم متوسطه نظری

دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کارو دانش

تمامی دوره های تحصیلی استثنایی

ثبت نام مدارس استعدادهای درخشان  (تیزهوشان)

نوشته : آقااحمدی | در : بیستم اسفند ۱۳۹۹ |

ابلاغ دستورالعمل ثبت نام و شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان در سال‌تحصیلی 1401-1400

قابل توجه دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌های محترم:

 بر‌اساس  اعلام روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دستورالعمل ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان در سال‌تحصیلی 1401-1400، به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد. بر این اساس، ثبت‌نام دانش­آموزان از تاریخ 11/1/1400  تا 25/1/1400 از طریق سامانه azmoon.medu.ir   آغاز خواهد شد. زمان ثبت‌نام به مدت ۱۵ روز تعیین شده و قابل تمدید نخواهد بود.

 

لازم به ذکر است که دانش آموزان حتماً باید در اولین فرصت، نسبت به دریافت رمز همگام از مدرسه محل تحصیل خود اقدام نمایند.

شاد

نوشته : آقااحمدی | در : بیستم اسفند ۱۳۹۹ |

نسخه دسکتاپ شاد

 

نسخه موبایل شاد/ اندروید

فرم سنجش نو اموزان

تبدیل واحدهای اندازه گیری /ششم دبستان

نوشته : آقااحمدی | در : یازدهم اسفند ۱۳۹۸ |

یک کیلوگرم = 1000 گرم برای تبدیل کیلوگرم به گرم عدد مربوطه را در 1000 ضرب می کنیم. برای تبدیل گرم به کیلوگرم عدد مربوطه رابر 1000 تقسیم می کنیم. یک متر = 100 سانتیمتر برای تبدیل متر به سانتی متر عدد مربوطه را در 100 ضرب می کنیم. برای تبدیل سانتی متر به متر عدد مربوطه را بر 100 تقسیم می کنیم. یک متر = 1000 میلیمتر برای تبدیل متر به میلی متر عدد مربوطه را در 1000 ضرب می کنیم. برای تبدیل میلی متر به متر عدد مربوطه را بر 1000 تقسیم می کنیم. یک سانتی متر = 10میلی متر برای تبدیل سانتی متر به میلی متر عدد مربوطه را در 10 ضرب می کنیم. · برای تبدیل میلی متر به سانتی متر عدد مربوطه را بر 10 تقسیم می کنیم. · یک هکتار = 10000 مترمربع برای تبدیل هکتار به مترمربع عدد مربوطه را در 10000 ضرب می کنیم. · برای تبدیل مترمربع به هکتار عدد مربوطه را بر 10000 تقسیم می کنیم. · یک کیلومتر = 1000 متر برای تبدیل کیلومتربه متر عدد مربوطه را در 1000 ضرب می کنیم. · برای تبدیل متر به کیلومتر عدد مربوطه رابر 1000 تقسیم می کنیم. · یک لیتر = 1000 سی سی برای تبدیل لیتر به سی سی عدد مربوطه را در 1000 ضرب می کنیم. · برای تبدیل سی سی به لیتر عدد مربوطه رابر 1000 تقسیم می کنیم. · یک لیتر = 1000 سانتی مترمکعب برای تبدیل لیتر به سانتی متر مکعب عدد مربوطه را در 1000 ضرب می کنیم. · برای تبدیل سانتی متر مکعب به لیتر عدد مربوطه رابر 1000 تقسیم می کنیم. برای تبدیل سی سی به قطره عدد مربوطه را در 30 ضرب می کنیم. · یک سی سی = 30 قطره برای تبدیل قطره به سی سی عدد مربوطه رابر 30 تقسیم می کنیم. برای تبدیل متر مکعب به لیتر عدد مربوطه را در 1000 ضرب می کنیم. · یک مترمکعب = 1000 لیتر برای تبدیل لیتر به متر مکعب عدد مربوطه رابر 1000 تقسیم می کنیم. یک مترمکعب= 1000000سانتی متر مکعب برای تبدیل متر مکعب به سانتی متر مکعب عدد مربوطه را در 1000000 ضرب می کنیم. · برای تبدیل سانتی متر مکعب به متر مکعب عدد مربوطه رابر 1000000 تقسیم می کنیم. · یک کیلو متر مربع= 1000000متر مربع برای تبدیل کیلو متر مربع به متر مربع عدد مربوطه را در 1000000 ضرب می کنیم. · برای تبدیل متر مربع به کیلو متر مربع عدد مربوطه رابر 1000000 تقسیم می کنیم. یک کیلو متر مربع= 100هکتار برای تبدیل کیلو متر مربع به هکتار عدد مربوطه را در 100 ضرب می کنیم. · برای تبدیل هکتار به کیلو متر مربع عدد مربوطه رابر 100 تقسیم می کنیم

فیلم های تفکر و پژوهش همه ی پایه ها

نوشته : آقااحمدی | در : سیزدهم تیر ۱۳۹۷ |

فیلم های تفکر و پژوهش همه ی پایه ها

چند فرمول ساده اما کاربردی

نوشته : آقااحمدی | در : نوزدهم دی ۱۳۹۶ |

براي پيدا كردن  مجموع زواياي داخلي يك چند ضلعي از روش زير استفاده مي كنيم:

180×(2-تعداد اضلاع)

مثال:مجموع زاويه هاي شكل مقابل چند درجه است؟           جواب: 1080=180×(2-8)

 

تعداد قطرهاي يك چند ضلعي را چگونه به دست آوريم؟

تعداد قطر=    2 ÷(تعداد اضلاع×(3-تعداد اضلاع)

سوال:شكل زير چند  قطر دارد؟9=2÷6×(3-6)   جواب

 

براي محاسبه ي زاويه ي بين دو عقربه ي ساعت از اين روش استفاده مي كنيم

زاويه ي بين دو عقربه=(ساعت×30)-(دقيقه×5/5)

زمین لرزه

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و هفتم آذر ۱۳۹۶ |
🔵الف) نکاتی که پیش از وقوع زمین لرزه باید رعایت کرد : ب) نکاتی که در زمان زمین لرزه باید رعایت کنیم :

1- پنکه سقفی ، لامپ و لوسترها را محکم کنیم .
2- در خانه ، مدرسه یا محل کار مناطق امن را شناسایی کنیم .
3- قفسه و کمد و دیگر اشیایی که ممکن است سقوط کنند ، ثابت و محکم کنیم .
4- سیم های برق ، شیرهای گاز و ... را هر چند وقت بررسی کنیم .
5- محلّ شیر اصلی گاز و کلید اصلی برق و آب را شناسایی کنیم .

1- در ساختمان های چند طبقه به سمت درهای خروجی هجوم نبریم .
2- سوار آسانسور نشویم .
3- اگر داخل ساختمان هستیم زیر میز محکم یا چارچوب در پناه بگیریم و از پنجره ها دور شویم .
4- اگر خارج ساختمان هستیم ، وارد ساختمان نشویم .
5- در خارج از ساختمان از تیرها و سیم های برق ، ساختمان ها و دیوارها دور شویم .
6- اگر در اتومبیل هستیم ، از ساختمان ها ، تیرهای برق و پل ها فاصله بگیریم .

🔵ج) نکاتی که پس از زمین لرزه باید رعایت کرد :
1- کمک به مصدومین
2- قطع جریان برق از مبداء
3- اگر بوی گاز می آید پنجره ها را باز کنیم و شیر اصلی را ببندیم .
4- مراقب پس لرزه ها باشیم و از ساختمان های نیمه تخریب دور شویم .
5- مواد شیمیایی (مواد شوینده ، سفید کننده ، اسیدها ، دارو و ... ) را که پخش شده اند جمع آوری کنیم .
6- به مأموران امداد کمک کنیم .
7- ارسال کمک مالی ، دارویی ، اهدای خون و دلجویی از مصیبت دیدگان .

🎾اثرات حاصل از زمین لرزه :
الف ) بهداشتی : شیوع بیماری های واگیر ، آلودگی آب ها ، کمبود دارو ، مشکلات روانی ، آلودگی مواد غذایی ، کمبود مراکز پزشکی ، افزایش زباله های آلوده کننده و افزایش جانوران ناقل بیماری ، از اثرات بهداشتی پس از زمین لرزه می باشد .

ب) ساختمانی : ریزش آوار ، شکستن سد ، خرابی راه ها ، تخریب ساختمان ها ، شکاف زمین و ایجاد گودال ، شکستن شیشه ها ، خرابی راه پله ها و آسانور ، آتش سوزی ، قطع آب ، برق ، گاز ، تلفن ، سقوط تیرهای برق و خطر برق گرفتی ، از اثرات ساختمانی زمین لرزه می باشد .

ج) اجتماعی: از دست دادن عزیزان ، بیکاری ، بی خانمانی ، دزدی ، نا امنی ، تخریب مدارس ، بیمارستان ها ،کمبـود مواد غذایی و امکانات رفاهی ، تخریب مکان های تاریخی و ... از اثرات اجتماعی زمین لرزه می باشد .

بخشپذیری/ معرفی یک عدد جالب

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و هفتم آذر ۱۳۹۶ |
معرفی یک عدد جالب

381654729

  • ویژگیهای منحصر به فرد این عدد:
  1. دراین عدد هر یک از ارقام 1 تا 9  فقط یک بار آمده است.
  2. اگر از سمت چپ به راست به عدد نگاه کنیم دو رقم اول آن بر 2 و سه رقم  اول آن بر 3 و چهار رقم اول آن بر 4 و پنج رقم اول آن بر 5 و ...سرانجام نه رقم آن بر 9 بخشپذیر است

امتحان ریاضی ششم/دیماه96

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و ششم آذر ۱۳۹۶ |
امتحان ریاضی ششم/دیماه96

هم حانواده

نوشته : آقااحمدی | در : نوزدهم آذر ۱۳۹۶ |

نوشته : آقااحمدی | در : نوزدهم آذر ۱۳۹۶ |
فرمول تعداد قطرهای چندضلعی

الگویابی

نوشته : آقااحمدی | در : نوزدهم آذر ۱۳۹۶ |

🔰شبه جمله🔰

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم آذر ۱۳۹۶ |
شبه جمله ها بر دو نوع هستند🔽🔽🔽🔽

1- منادا: 📢منادا را از حروف ندا تشخیص می دهیم . حروف ندا عبارتند از : ای ، یا ، ایا ، « ا » در پایان واژه ، Ø ( بدون هیچ علامتی ) یعنی از لحن نوشته یا کاما متوجه می شویم

2- 📢صوت عبارتند از :

برای آرزو و دعا : کاشکی ، کاش ، ای کاش ،آمین ، الهی

برای تشویق :به به ، آفرین ، احسنت ،بارک الله، مرحبا،خوشا

برای تاسف و درد :آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، ای داد ،فریاد ، وای

برای تعجب :به ، وه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفت

برای تنبیه :امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، هان

برای احترام :چشم ، به چشم ، بله قربان

برای قبول و تصدیق :بله ، آری ، ای ، ای والله

برای دستور :خاموش ، ساکت ، یالله ، بِسْم الل

🔰شبه جمله🔰

وقتی می خواهیم حالتهای درونی و روحی خودمان مانند شادی و غم و درد و افسوس و .... را به زبان بیاوریم از کلمه هائی مثل کاش ، به به ، آه ، دریغ و ... استفاده می کنیم . به این کلمه ها شبه جمله یا صوت می گوئیم . این کلمه ها معنائی مانند جمله دارند .
مانند :
آه مثل این است که می گوئیم ، درد می کشم .
به به مثل این است که می گوئیم ، چه خوب است .
افرین ، مثل این است که می گوئیم ، تو را تحسین می کنم .
به این کلمات صوت هم می گوئیم ، چون مثل اینکه از شدت ناراحتی یا خوشحالی یا درد ، صدائی از حلق و دهان خود درمی آوریم . مانند : آه ! آخ ! وای !
اقسام شبه جمله
شبه جمله ها را از جهت معنی به انواعی تقسیم می کنند .
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
1-شبه جمله امید و آرزو و دعا :
کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، ان شاءالله ، الهی
ای کاش می توانستیم با هم مهربان باشیم .
کاشکی دلی پریشان نمی شد .
الهی غم نبینی .
ان شاء الله که خوبی .
2-شبه جمله تشویق و تحسین
آفرین ، بارک الله ، مرحبا ، احسنت ، ماشاءالله ،خوشا ، به به
آفرین کارت خیلی خوب بود .
بارک الله به این بچه خوب
به به چقدر زیبائی!
3-شبه جمله درد و تاسف
آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، دریغ و درد ، ای داد ، داد ، فریاد ، واویلا ، فغان ، وای ، افسوس
افسوس که نامه جوانی طی شد .
آه که این درد مرا می کشد .
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
4-شبه جمله تعجب
به ، وه ، اوه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا
عجب حکایتی !
چه عجب یاد ما کردی !

5- شبه جمله تنبیه و پرهیز
امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، زینهار ، هان
مبادا حرف او را گوش کنی
زنهار از رفیق بد زنهار
هان ای پسر عزیز دلبند
– 6شبه جمله امر
، خاموش ، ساکت ، یالله ، بسم الله
یالله از جابت تکان بخور
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
7- شبه جمله احترام و قبول
چشم ، به چشم ، ای بچشم ، بله قربان
چشم می آیم .
بله قربان ( اطاعت می کنم )

8-شبه جمله جواب و تصدیق
بله ، آری ، ای ، ای والله
البته که می آیم

👌فارسی_ششم_ چند نمونه ازکنایه های رایج در زبان فارسی

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم آذر ۱۳۹۶ |
 

آب از آب تکان نخوردن ✨ کنایه از آرامش : بدون نگرانی.

آب از آسیاب افتادن ✨آرامشی برقرار شد- سرو صدا خاموش شد.

آب از سر گذشتن✨امید نداشتن- به پایان آمدن امری.

آب آمد و تیمم باطل شد ✨اصل کار آمد وفرع بی مورد است.

آب توی دلش تکان نمی خورد ✨آرام وآهسته حرکت می کند.

آب خوش از گلو پایین نرفتن✨ راحتی نداشتن.

آب در کوزه و ماتشنه لبان می گردیم ✨ هدف ومقصود در نزدیکی ما قرار دارد اما به دنبال آن می گردیم.

آب را از سرچشمه باید بست ✨جلوی ضرر وزیان را از مبدا باید گرفت.

آب زیر پوستش رفته است✨:کمی چاق شده است-وضع مالیش بهتر شده است.

آبشان در یک جوی نمی رود ✨:با هم توافق ندارند –بایکدیگر خوب نیستند.

آب غوره گرفتن✨ گریه کردن – گریستن.

الگوی ساک دستی/کار و فناوری /ششم دبستان

نوشته : آقااحمدی | در : دهم آذر ۱۳۹۶ |
الگوی ساک دستی/کار و فناوری /ششم دبستان جهت دانلود کلیک کنید

اطلاعات تکمیلی درباره زمین لرزه و آتش فشان /علوم تجربی ششم

فعالیت عملی دانش آموزان ششم دبستان /درس مطالعات اجتماعی و علوم تجربی

نوشته : آقااحمدی | در : ششم آذر ۱۳۹۶ |
 

آزمایش علوم تجربی /شناساگر اسیدها /آزمایش با آب کلم قرمز و آبلیمو

سوالات  آزمون استعدادهای درخشان ششم دبستان

نوشته : آقااحمدی | در : ششم آذر ۱۳۹۶ |

استقبال دانش آموزان از نمایشگاه کتاب بمناسبت هفته کتاب

نوشته : آقااحمدی | در : چهارم آذر ۱۳۹۶ |

انواع قالبهای شعری /فارسی ششم

نوشته : آقااحمدی | در : نوزدهم آبان ۱۳۹۶ |

انواع قالبهای شعری 

ماده شیمیایی «دی هیدروژن مونوکسید»

نوشته : آقااحمدی | در : نوزدهم آبان ۱۳۹۶ |
دانشجویی که سال آخر دانشگاه را می گذراند به خاطر پروژه ای که انجام داده بود جایزه اول را گرفت.

او در پروژه خود از ۵۰ نفر خواسته بود تا دادخواستی مبنی بر کنترل سخت و یا حذف ماده شیمیایی «دی هیدروژن مونوکسید» توسط دولت را امضا کنند و برای این خواسته خود دلایل زیر را عنوان کرده بود:

۱- مقدار زیاد آن باعث عرق کردن زیاد و استفراغ می شود.
۲- یک عنصر اصلی باران اسیدی است.
۳- وقتی به حالت گاز در می آید بسیار سوزاننده است.
۴- استنشاق تصادفی آن باعث مرگ فرد می‌شود.
۵- باعث فرسایش اجسام می شود.
۶- حتی روی ترمز اتوموبیل ها اثر منفی می گذارد.
۷- حتی در تومورهای سرطانی نیز یافت شده است.

از ۵۰ نفر فوق ۴۳ نفر دادخواست را امضا کردند.

۶ نفر به طور کلی علاقه ای نشان ندادند و اما فقط یک نفر می دانست که ماده شیمیایی «دی هیدروژن مونوکسید» در واقع همان آب است!!

«دی هیدروژن مونوکسید» یا نام شیمیایی آب، یک شوخی است که برای به فکر وادار کردن مردم استفاده می‌شود تا هر گفتاری را سهل باور نکنند و کمی روی آن فکر کنند!

امتحان مطالعات ششم دبستان /آبان ماه 96

نوشته : آقااحمدی | در : ششم آبان ۱۳۹۶ |
امتحان مطالعات ششم دبستان /آبان ماه 96

قدرت اسیدها و بازها و مقیاس پی اچ  ششم

نوشته : آقااحمدی | در : پنجم آبان ۱۳۹۶ |


برچسب‌ها: اسید, پی اچ, باز

امتحان ریاضی پایه ششم -فصل اول کتاب -مهرماه96

نوشته : آقااحمدی | در : بیستم مهر ۱۳۹۶ |
امتحان ریاضی پایه ششم -فصل اول کتاب -مهرماه96


برچسب‌ها: امتحان, ریاضی, ششم, فصل اول

نمونه سوالات سراسری استعدادهای درخشان -پایگاه اینترنتی ششم

نوشته : آقااحمدی | در : هفدهم مهر ۱۳۹۶ |
نمونه سوالات سراسری استعدادهای درخشان -پایگاه اینترنتی ششم

نکات مهم مربوط به الگوها (ریاضی ششم) پیام نور و امید

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم مهر ۱۳۹۶ |
نکات مهم مربوط به الگوها (ریاضی ششم) پیام نور و امید سال تحصیلی 97-96

سوالات متن درس دوم علوم تجربی ششم دبستان

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم مهر ۱۳۹۶ |

سوالات متن درس دوم علوم تجربی ششم دبستان

طراح سوالات : آقااحمدی - پایگاه اینترنتی ششم دبستان

1چهار روش ثبت و نگهداری اطلاعات توسط گذشتگان و نیاکانمان را بنویسید

روی دیوار غار-روی چوب روی چرم-روی سنگ

2-مزایای ثبت و ذخیره ی اطلاعات روی سنگ و چوب و دیوار غارها را بنویسید

این اطلاعات برای مدت زیادی باقی می مانند وبر اثر عوامل طبیعی دیر تر از بین می روند

3-ثبت و ذخیره ی اطلاعات بر روی سنگ و چوب و دیوارغارهاچه معایبی دارد؟

نوشتن بر روی این مواد کار دشواری است.حمل و نقل این مواد سخت است.برای همه ی افراد قابل دسترس نیست.با توجه به افزایش جمعیت ثبت همه ی اطلاعات مقدور نیست

4-چرا انسان به فکر روش های جدید برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات افتاد؟

چون جمعیت کره ی زمین افزایش یافت و اطلاعات علمی و آثارفرهنگی و اجتماعی زیاد شد و روش های قدیمی برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات کافی نبود

5-مواد طبیعی را تعریف کنید.موادی مانند سنگ و چوب و چرم که در طبیعت یافت شوند و انسان ها بدون اینکه تغییر زیادی در آنها ایجاد کنند قابل استفاده باشندمواد طبیعی نامیده می شوند.

6-بیشتر مواد و وسایلی که امروزه از آنها استفاده می کنیم طبیعی اند یا مصنوعی؟ مصنوعی

7- به چه موادی مواد مصنوعی می گویند؟

بیشتر مواد و وسایلی که امروزه ما از آنها استفاده می کنیم و به طور طبیعی یافت نمی شوند بلکه آنها را از مواد موجود در طبیعت می گیرند  به این مواد مواد مصنوعی می گویند

8-چهار ماده ی مصنوعی را نام ببرید

داروهای شیمیایی-لاستیک-پارچه-کاغذ ومدادو...

9-کاربردهای مختلف کاغذ در زندگی روزمره را بنویسید

پول(اسکناس)-کتاب و دفتر-در عکاسی-در بسته بندی مواد-روزنامه  وانواع فیش های بانکی و...

10-مسلمانان در چه تاریخی و در کجا به دانش ساخت کاغذ دست یافتند؟

700سال پس از میلاد مسیح  در سمرقند

11-ماده ی اصلی و خام مورد نیاز برای ساخت کاغذ چیست؟ چوب

12- به غیر از چوب از چه مواد دیگری می توان کاغذ تهیه کرد؟  نیشکر پنبه  و...

13-کدامیک از اجزای تشکیل دهنده ی درخت برای تهیه کاغذ مناسب است؟

ساقه و تنه ی محکم و شاخه های چوبی رختان تنومند

14-مراحل مختلف تبدیل چوب به کاغذ را با ذکر نوع تغییر نام ببرید

بریدن درخت(فیزیکی) جداکردن پوست(فیزیکی) چیپس کردن چوب(فیزیکی) خمیر کردن و افزودن مواد شیمیایی(شیمیایی) خشک کردن خمیر و تبدیل به کاغذ(فیزیکی)

15- در صنعت کاغذ سازی چگونه رنگ زرد چوب را از بین می برند؟ با افزودن مواد شیمیایی رنگ بر مانند کلر یا آب اکسیژنه

16-دو نمونه از نکات ایمنی که هنگام استفاده از آب اکسیژنه باید رعایت کرد را بنویسید

از تماس آب اکسیژنه با پوست بپرهیزیم-آب اکسیژنه را در جای تاریک قرار دهیم

17-نام 3 ماده ی سفید کننده و رنگ بر را بنویسید

آب اکسیژنه- کلر- آب ژاول

18-برای تهیه ی کاغذ با ویژگی های مختلف چه باید کرد؟

مواد شیمیایی مختلف به کاغذ بیافزاییم

19-مراحل مختلف بازیافت کاغذ را نام ببرید

جمع آوری-بسته بندی و پرس خرد کردن-خمیر کردن

20-مهم ترین فایده ی بازیافت کاغذ چیست؟

حفظ منابع طبیعی مانند جنگلٰ آب و ...

21-برای جلوگیری یا کاهش اثرات قطع بی رویه ی درختان و تخریب جنگل چه راههایی پیشنهاد می کنید؟

کاشتن درخت-صرفه جویی در مصرف کاغذ و خود داری از اسراف-استفاده از روشهای جایگزین مانند عابر بانکها به جای پول و چک .رایانه و...

طراح سوالات : آقااحمدی - پایگاه اینترنتی ششم 

استفاده از مطالب فقط با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد مجاز است

اعداد مثلثی و اعداد مربعی  الگوها

نوشته : آقااحمدی | در : پانزدهم مهر ۱۳۹۶ |
img/daneshnameh_up/1/16/mos1.gif
اعداد مثلثی

1، 3، 6، 10، 15، 21 و ... بنظر شما این اعداد چه ویژگی مشترکی دارند؟ اگر دست به قلم نشویم و شکل نکشیم و آزمایش نکنیم، فهمیدن ارتباط میان آنها کمی دشوار است. به این شکل دقت کنید مشکل شما حل خواهد شد. به اعداد موجود در این سری، اعداد مثلثی می گوییم.  1 = 1  3= 1+2  6= 1+2+3  10= 1+2+3+4  15= 1+2+3+4+5  21= 1+2+3+4+5+6  . . . 
اما شکل اول یک ایده جدید به ما می دهد که می توانیم این اعداد را همانند پاراگراف بالا نیز تفسیر کنیم. 
به بیان دیگر می توان گفت که هرعدد مثلثی تشکیل شده است از حاصل جمع یکسری از اعداد متوالی طبیعی. به این معنی که اولین عدد مثلثی مساوی است با مجموع یک عدد از اعداد طبیعی دومین معادل است با مجموع دو عدد از اعداد طبیعی، سومین معادل است با مجموع سه عدد از اعداد طبیعی و ... و بالاخره n امین عدد مثلثی معادل است با مجموع n عدد از اعداد طبیعی که اگر ریاضیات دبیرستان را هنوز فراموش نکرده باشید بخاطر خواهید آورد که مقدار این عدد معادل n(n+1)/2 خواهد بود. (یک نصاعد ساده

img/daneshnameh_up/0/06/mos2.gif
مجموع دو عدد مثلثی متوالی 

مجموع دو عدد مثلثی متوالی اگر هر دو عدد پشت سرهم در سری اعداد مثلثی را با هم جمع کنیم حاصل جمع یک عدد مربع می شود. مثلا" 1+3=4 یا 3+6=9 یا 6+10=16 و ... البته دلیل آن ساده است به شکل دوم توجه کنید و ببینید که چگونه دو مثلث قرمز و سبز روی هم تشکیل یک مربع را می دهند. (سعی کنید با استدلال ریاضی هم این موضوع را ثابت کنید، ساده است از همان رابطه بالا استفاده کنید.) 
مطلب اخیر اغلب بصورت قضیه مربع هر عدد طبیعی برابر است با مجموع دو عدد مثلثی متوالی نیز مطرح می شود. 

 

مطالب پيشين